طرز تهیه تاتر تونز خانگی با سیب‌زمینی

تاتر تونز ، یک پیش‌غذا یا دورچین فوق‌العاده خوشمزه تهیه شده از سیب‌زمینی است. این تکه‌های سیب‌زمینی پخته شده، بسیار خوشمزه‌اند که همه‌ی مردم، دیوانه‌ی طعم عجیب این غذا هستند. این غذا دستور پخت ساده‌ای دارد که از سیب‌زمینی، نمک، فلفل و مقداری نشاسته تشکیل شده است. شما هر چیز اضافی که دوست دارید مانند پنیر چدار، جعفری خرد شده و … می‌توانید به آن اضافه کنید. چون تأثیر بدی بر روی این غذا نمی‌گذارد.

تاتر تونز

طرز تهیه‌ی تاترتوتز در ماکرویو

درست کردن غذا دیگر واقعاً ساده شده است. چون ماکروویو و مخلوط‌کن به کمک انسان‌ها آمده‌اند. در ادامه با دستور پخت این غذا آشنا می‌شوید:

بهتر است برای شروع از سیب‌زمینی پوست قهوه‌ای استفاده کنید. ابتدا سیب‌زمینی را پوست گرفته و آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. چون سیب‌زمینی سرشار از نشاسته است، به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون آب سرد قرار دهید تا نشاسته‌ی اضافی آن از بین برود. این کار باعث می‌شود تاترتوتز، کمی حالت نرم داشته باشد و حالت چسبندگی، بین محتویات تاترتوتز وجود نداشته باشد. پس از آبکشی کردن، سیب‌زمینی‌ها را در مخلوط‌کن قرار دهید و آن‌قدر مخلوط کنید که سیب‌زمینی‌ها به تکه‌های ریز تقسیم شوند. بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها را از مخلوط‌کن بیرون آوردید، متوجه می‌شوید که مقداری آب نیز همراه آنان وجود دارد که این آب بعداً باعث آبکی شدن تاترتوتز می‌شود. بهتر است آن را با استفاده از یک دستمال خشک، از بین ببرید.

قبل از شکل دادن به سیب‌زمینی‌ها باید آن‌ها را در آب جوش یا ماکروویو بپزیم. برای صرفه‌جویی در وقت بهتر است که توسط ماکروویو پخته شوند.

ماکروویو سرعت زیادی در پختن سیب‌زمینی‌ها دارد. به‌طوری که در مدت ۲ دقیقه سیب‌زمینی‌ها به اندازه کافی پخته می‌شوند.

اکنون نوبت بقیه‌ی مواد تاتر است. نمک، پودر پیاز، فلفل، ذرت، جعفری و پنیر از جمله مواد لازم برای این غذا هستند و استفاده از موادی مانند گوشت، ریحان و … نیز اختیاری است. تمامی مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. در این حالت امکان دارد که سیب‌زمینی‌ها کمی نرم و چسبنده شوند. استفاده از قاشق پهن آشپزی می‌تواند همانند یک چنگال کارساز باشد.

با استفاده از این دستور پخت با مقدار مواد تعیین شده تقریباً می‌توان ۲۴ عدد تاترتوتز درست کرد. بهتر است هنگامی که به تاترتوتز شکل می‌دهید، یک کاسه آب یا روغن زیتون در کنار خود قرار دهید. چون سیب‌زمینی‌ها حالت چسبنده دارند و برای جلوگیری از چسبیدن مواد به دست‌هایتان، هر بار دست خود را خیس کنید.

اکنون موارد را به مدت ۲۰ دقیقه درون ماکرویو قرار دهید تا به رنگ قهوه‌ای پررنگ و طلایی در بیایند.

مواد مورد نیاز تاترتونز برای ۶ نفر

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل، دانه انگور یا …
  • ۶۸۰ گرم سیب‌زمینی پوست گرفته و برش داده شده به طوری که ضخامت هر تکه ۳ سانتی‌متر باشد (۲ عدد)
  • ۵ قاشق غذاخوری نمک
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر پیاز
  • ۱ قاشق غذاخوری ذرت
  • ۲ قاشق غذاخوری جعفری خرد شده (اختیاری)
  • ۱/۳ پیمانه پنیر سفید چودر ریز شده
  • فلفل سیاه تازه

دستور پخت

آماده سازی سیب‌زمینی‌ها

۱- دمای فر را روی ۴۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید و ظرف را با ورق آلومینیوم بپوشانید یا با روغن داخل ظرف را چرب کنید.

۲- سیب‌زمینی‌ها را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون ظرف آب سرد قرار دهید.

۳- نصف سیب‌زمینی‌ها را درون خردکن قرار دهید و ۲۵ بار به مدت ۱ ثانیه، به صورت وقفه‌ای خورد کنید. تا به اندازه‌ی  ۱/۴ تا ۱/۸ اینچ در بیایند و خیلی ریز شوند. سیب‌زمینی‌ها را از داخل خردکن بیرون آورید و لای یک دستمال خشک بپیچید تا رطوبت و آب آن از بین برود و با نصف بقیه نیز همین کارها را بکنید. همچنین برای از بین بردن آب سیب‌زمینی‌ها می‌توان آن‌ها را به مدت ۱ دقیقه، درون ظرف مخصوص فر قرار داد تا آب اضافی آن از بین برود.

۴- سیب‌زمینی‌ها را با هم مخلوط کنید. ممکن است این مخلوط کمی چسبناک باشد. این مخلوط را به مدت ۲ دقیقه استراحت بدهید تا سرد شود. پودر نمک، پودر پیاز، ذرت، جعفری، پنیر و فلفل سیاه را روی سیب‌زمینی بپاشید و به خوبی با استفاده از قاشق پهن پلاستیکی یا چنگال مخلوط را هم بزنید.

پخت تاترتوتز

۱- سیب‌زمینی را به شکل مستطیل‌هایی با عرض ۳/۴ و طول ۱/۴  در بیاورید و آن را درون ظرف مخصوص و روی ورق آلومینیومی یا روغنی قرار دهید.

۲- روغن باقیمانده را روی سیب‌زمینی‌ها بریزید تا رنگ آن‌ها هنگام پخت طلایی شود.

۳- ۱۰ دقیقه برای هر طرف تاترتوتزها وقت بگذارید و هنگامی که ۱۰ دقیقه یک طرف تمام شد با دو چنگال طرف دیگر تاترها را بگردانید تا به این صورت کل تاترتوتزها مغزپخت شوند.

چند نکته‌ی مفید

  • عملکرد خردکن: هنگام کار با این دستگاه مواظب باشید و اگر یک تکه بزرگ از سیب‌زمینی بماند و اصلاً خرد نشود، خودتان با چاقو آن را خرد کنید.
  • شکل دادن: یک ظرف آب را در کنار خود قرار دهید. هر موقع که احساس کردید مخلوط تاترتوتز به دستتان می‌چسبد، دست خود را خیس و مرطوب کنید تا بتوانید به راحتی به آن شکل بدهید. فشار دادن با یک قاشق به هر یک از آن‌ها باعث می‌شود که شکل ثابتی داشته باشند.
  • نگه داشتن: اگر قصد دارید که تاترتوتز‌ها را درون فریزر نگه دارید، هنگام پخت به جای اینکه هر دو طرف آن را به رنگ قهوه‌ای درآورید اجازه دهید کمی حالت پف و خام داشته باشند. پس از سرد شدن تاترتوتزها، آن‌ها را درون کیسه فریزر مخصوص قرار دهید تا مدت ۳ ماه نگه دارید. اگر قصد میل کردن تاترتوتزها را داشتید آن‌ها را درون فر با دمای ۴۰۰ درجه قرار دهید و دو طرف آن را به رنگ قهوه‌ای پر رنگ در بیاورید تا به طور کامل بپزد.
  • جایگزین مخلوط‌کن: در صورت نداشتن مخلوط‌کن می‌توانید یک مخلوط سیب‌زمینی و سایر مواد را به شکل رول در بیاورید و درون فر قرار دهید. اگر چه اندازه سیب‌زمینی‌ها درشت‌تر خواهد بود ولی طعم آن همچنان خوشمزه است.

 

منبع: چطورپدیا