چطور سوپ خامه اسفناج درست کنیم؟

طرز تهیه سوپ اسفناچ با خامه

مواد لازم برای تهیه‌ی طعم دهنده و سس روکس

  • ۱ قاشق غذاخوری کره
  • ۱ پیاز متوسط که پوست آن کنده و نگینی شده است (حدود ۱ فنجان)
  • ۱/۴ فنجان به‌علاوه‌ی ۱ قاشق غذاخوری آرد همه منظوره

مواد لازم برای تهیه‌ی سس ولوته

  • ۴ فنجان عصاره مرغ کنسرو شده‌ و کم‌ نمک خانگی

سبزیجات پایه

  • ۹۰۰ گرم اسفناج تازه
  • نمک دانه درشت

برای انتهای کار

  • ۱/۲ فنجان خامه‌ی سنگین (افزودن آن اختیاری است)

مواد لازم برای تهیه‌ی نان کروتون (قطعات مکعبی تُست شده)

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون تصفیه نشده
  • ۱/۳ فنجان تکه‌های نان فرانسوی

دستور پخت

۱- کره را در یک ماهیتابه متوسط عمیق و در دمای متوسط ذوب کنید. پیاز را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید شفاف شود. سپس آرد را اضافه کنید و تا ۱ دقیقه مدام هم بزنید. (مراقب باشید رنگ آرد تغییر نکند)

۲- عصاره مرغ را اضافه کرده و با مواد به‌خوبی مخلوط کنید و صبر کنید تا به نقطه جوش برسد؛ سپس حرارت را کمی کمتر کرده و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید طعم خامی آرد گرفته و مواد غلیظ شوند (در نهایت غلظت مواد باید چیزی مشابه خامه‌ی سنگین باشد.).

۳- بلانچ کردن اسفناج: اسفناج‌ها را به‌خوبی پاک کرده و بشویید، هم‌زمان یک قابلمه آب جوش آماده کرده و یک ظرف آب یخ نیز آماده کنید. به آب جوش نمک اضافه کرده و اسفناج‌ها را درون آن بریزید و اجازه تا ۳۰ ثانیه بلانچ شوند. فقط تا حدی که اسفناج‌ها نرم شده و رنگشان روشن‌تر شود. سپس آن‌ها را با آبکش بیرون آورده و به‌سرعت درون ظرف آب یخ بریزید تا روند پخت متوقف شود و این بار سریع‌تر هم بزنید. در نهایت اسفناج‌ها را با دست خود فشار دهید تا آب اضافی آن کشیده شود.

۴- اسفناج و سس ولوته را درون ظرف مخلوط‌کن ریخته و مراقب باشید بیشتر از نصف آن را پر نکند، آن‌قدر هم بزنید تا مواد صاف و یکدست شوند. می‌توان مواد را با صفحه‌ی ریز یا درشت دستگاه خرد‌کن دستی، غذا ساز یا همزن نیز مخلوط کرد. سپس سوپ را درون یک قابلمه‌ی تمیز آبکش کرده و با فشردن یک کفگیر نرم روی مواد تا حد ممکن عصاره آن‌ها را بکشید.

۵- قابلمه را روی حرارت کم قرار داده و در صورت تمایل روی آن کمی خامه بریزید. در صورت لزوم با افزودن عصاره مرغ یا آب بیشتر، مواد را آبکی کنید. سوپ‌ خامه‌ی گرم بسیار لذیذ و شکیل است، زیرا وقتی از سبزیجات سبز استفاده می‌کنیم، خامه سبب لطافت رنگ سوپ می‌شود. سس ولوته را می‌توان از روز قبل آماده و در ظرفی درپوشیده درون یخچال نگهداری کرد.

۶- روغن را در یک دیگچه‌ی کوچک روی حرارت متوسط قرار دهید. مکعب‌های نان را اضافه کرده و صبر کنید تا کاملاً طلایی و ترد شوند.

۷- سوپ را در کنار نان کروتون سرو کنید.

 

منبع:چطورپدیا